Miten aikakauslehden uudistus onnistuu? Riku Koskelo luennoi Tampereen yliopistossa

Web Fellowsin visuaalisen viestinnän asiantuntija Riku Koskelo piti 9.10.2025 luennon Tampereen yliopiston journalismin opiskelijoille aiheesta ”Aikakauslehden visuaalisen konseptin uudistaminen”.

Luennolla käsiteltiin aikakauslehden visuaalisuutta ja sen kehittämistä kokonaisvaltaisesti hyödyntäen case-study-metodologiaa. Koskelon kehittämä palvelumuotoiluun perustuva tuplatimanttimalli esiteltiin käytännön sovelluksin Tiede- ja Tiede Luonto -lehtien uudistusprojekteista.

Koskelolla on yli kahden vuosikymmenen kokemus aikakauslehtien visuaalisesta suunnittelusta ja johtamisesta. Hän on toiminut art directorina muun muassa Tiede-lehdessä (2012–2024) ja Tiede Luonto -lehdessä (2019–2024) sekä aiemmin Glorian Kodissa ja Hyvä Terveys -lehdessä.

Luonnolla käytetyt esimerkit perustuvat julkaistuihin teoksiin ja esitettiin yliopisto-opetuksessa tekijänoikeuslain 14 pykäkän mukaisesti. © Sanoma Media Finland julkaistujen materiaalien osalta.

Palvelumuotoilu kohtaa visuaalisen journalismin

Luennollaan Koskelo käsitteli aikakauslehden visuaalisuutta ja sen kehittämistä kokonaisvaltaisesti. Erityishuomiota sai art directorin rooli uudistustyössä sekä eri sidosryhmien tarpeiden huomioiminen.

”Aikakauslehden uudistaminen palvelee useita tarpeita – lukijan, tiimin, tekijän ja kustantajan. Milloin ja miksi uudistaa? Toimintaympäristön muutokset, kilpailutilanne, lukijoiden tottumukset ja resurssien muutokset ohjaavat päätöksentekoa”, Koskelo kuvasi.

Uudistusprosessissa Koskelo hyödyntää palvelumuotoilusta tuttua tuplatimanttimallia, joka etenee iteratiivisesti ymmärryksen, analysoinnin ja ideoinnin kautta johtopäätöksiin. Luennolla syvennyttiin uudistusprosessin eri vaiheisiin, kuten nykytilan kartoittamiseen, benchmarking-analyysiin ja uudistettujen konseptien tuottamiseen.

Konkreettisia tuloksia ja uuden oppimista

Koskelo esitteli luennolla useita onnistuneita esimerkkejä. Tiede- ja Tiede Luonto -lehtien uudistuksissa vahvistettiin visuaalisuutta ja kevennettiin tuotantoon vaadittavia resursseja.

”Tärkeimmät opit? Dokumentoi enemmän, vaadi tarvittavat resurssit ja luota prosessiin”, Koskelo tiivisti kokemuksensa lukuisista uudistusprojekteista.

Koskelo peräänkuulutti myös journalististen ammattilaisten yhteistyötä mediataloissa: ”Kuvajournalistit mukaan uudistusprojekteihin! He ovat avainasemassa, kun rakennetaan syvällistä ja visuaalisesti vahvaa journalismia.”

Riku Koskelo opiskelee parhaillaan visuaalisen journalismin ja visuaalisen tutkimuksen maisteriohjelmassa Tampereen yliopiston Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa. Opinnot tuovat hänen asiantuntijuuteensa yhdistelmän pitkää käytännön kokemusta ja tuoretta tutkimuksellista näkökulmaa.

Web Fellows tarjoaa asiantuntijapalveluita visuaalisen viestinnän ja mediabrändien kehittämiseen. Riku Koskelo on saatavilla luennoijaksi ja konsultiksi aikakauslehtien uudistusprojekteihin.

Lisätietoja:
Riku Koskelo, Web Fellows Oy
riku.koskelo@webfellows.fi